تحولات لبنان و فلسطین

چند روزی است که عرضه گوشت قرمز تنظیم بازار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار متوقف شده و همین مسئله گمانه‌زنی‌های بسیاری را به‌دنبال داشته است.

وجود مافیا برای گرانی یا اعتراض دامداران داخلی به‌منظور قطع واردات گوشت قرمز؟

به‌گزارش قدس آنلاین، به‌تازگی خبری در رسانه‌ها منتشر شده با عنوان«مافیا به‌دنبال گران کردن گوشت قرمز است؟» که در آن آمده طی چند هفته اخیر، جریان تأمین گوشت قرمز یارانه‌ای در کشور تقریباً قطع شده است.

در این خبر گفته شده که برخی شنیده‌ها حاکی از این است مافیا برای بالا بردن قیمت گوشت قرمز درحال فعالیت و درصدد است که حداقل ۱۰۰ هزار تومان هر کیلوگرم گوشت یارانه‌ای را افزایش دهند.

به‌صورت کلی اوایل سال گذشته بود که ارز ترجیحی گوشت قرمز حذف و همان زمان با افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت مواجه شدیم به‌همین منظور دولت سیزدهم طی یک سال گذشته، به‌منظور کنترل افزایش قیمت گوشت قرمز و تامین آن با قیمت مناسب برای اقشار کم برخوردار، اقدام به‌واردات گوشت گرم قرمز و عرضه آن در میادین میوه و تره و بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرد؛ اما چند روزی است که عرضه آن در میادین و فروشگاه‌ها متوقف شده و همین عدم عرضه گمانه‌زنی‌های بسیاری را درپی داشته است.

علت را نمی‌دانیم

وجود مافیا برای گرانی یا اعتراض دامداران داخلی به‌منظور قطع واردات گوشت قرمز؟منصور عالی‌پور، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تایید این خبر که حدود ۱۵ روز است که عرضه گوشت قرمز یارانه‌های در فروشگاه‌ها متوقف شده است، گفت: ما فروشنده‌ایم و علت این عدم عرضه را نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: زمانی که هم پیگیر موضوع شدیم به‌ما اعلام کردند که این هفته و یا هفته بعد عرضه خواهد شد؛ اما نمی‌دانیم که به‌واقع چه زمانی عرضه می‌شود.

عالی‌پور ضمن بیان اینکه البته عرضه این گوشت همیشه با مشکلاتی مواجه بوده؛ اما در روزهای اخیر عدم عرضه مشهودتر شده است، احتمال ذخیره‌سازی گوشت وارداتی به‌منظور استفاده در ایام پیک را بعید دانست و اظهار کرد: افرادی که اقدام به‌واردات می‌کنند نیازمند دریافت پول‌شان هستند، بنابراین ذخیره این گوشت منطقی به‌نظر نمی‌رسد به‌خصوص که گوشت وارداتی، گرم است و نمی‌توان آن را ذخیره‌سازی کرد.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای درخصوص وجود مافیا در این رابطه با بیان چنین چیزی نشنیده‌ام، گفت: برخی شنیده‌ها حاکی از این است که دامداران داخلی عنوان می‌کنند دام ما بر روی دستمان‌ مانده به چه علت اقدام به‌واردات گوشت قرمز می‌کنید.

البته لازم به‌یادآوری است که چندی پیش نوری قزلچه، وزیر جهاد در چهارمین همایش ملی تشکل‌های اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به‌تداوم واردات گوشت قرمز در دولت چهاردهم گفته بود که سیاست اصلی ما ارتقای تولید داخل است تا نیازی به‌واردات نباشد؛ اما تا جایی که این نیاز وجود داشته باشد واردات ادامه خواهد داشت؛ اما با حمایت‌هایی که از تولید داخل به‌ویژه در زمینه دام سبک انجام می‌دهیم سعی می‌کنیم واردات را با اتکا به‌تولید داخل کاهش دهیم. 

این گفته را برخی سیگنال وزیر جهاد به‌بازار گوشت مبنی بر احتمال توقف واردات دانستند؛ حال باید دید برنامه وزارت جهاد برای بازار گوشت چیست و کدام یک از فرضیات مورد بحث درست از آب درخواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.